Τετάρτη 30 Απριλίου 2025, ώρα 6:30 μ.μ.
Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής, του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Νίκος Μαλιάρας – Καθηγητής || Τάσος Κολυδάς – Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό || Μαγδαληνή Καλοπανά – Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό || Βάλια Χριστοπούλου – Αποσπασμένη εκπαιδευτικός
ΑΡΧΕΙΑΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ & ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της ιστορικής και συστηματικής μουσικολογίας, διατηρώντας παράλληλα σημαντικό υλικό για συγγενείς μουσικές παραδόσεις. Η συστηματική πρόσκτηση υλικού ξεκίνησε με την ψηφιοποίηση τεκμηρίων που περιλαμβάνονταν στη βιβλιοθήκη του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και συνεχίστηκε με το πολύτιμο υλικό που συγκεντρώθηκε κατά τη διάρκεια ερευνητικών εργασιών σε επίπεδο προπτυχιακών, μεταπτυχιακών, διδακτορικών και μεταδιδακτορικών σπουδών. Το υλικό αυτό σταδιακά εμπλουτίζεται με σημαντικές δωρεές αρχείων από εξέχοντες μουσικολόγους, συνθέτες και ερευνητές. Αξιοσημείωτη είναι η διαρκώς αυξανόμενη προσφορά αρχείων από συνθέτες που αναγνωρίζουν τη σημασία του Εργαστηρίου ως θεματοφύλακα της εθνικής μουσικής κληρονομιάς, ενισχύοντας έτσι την τεκμηρίωση της σύγχρονης ελληνικής μουσικής δημιουργίας και διαμορφώνοντας ένα πολύτιμο corpus για τη μελλοντική έρευνα.
Η επιστημονική δραστηριότητα του Εργαστηρίου εδράζεται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα οργάνωσης και ταξινόμησης του αρχειακού υλικού, με επίκεντρο το ψηφιακό αποθετήριο “Πολύμνια”. Η ενσωμάτωση του αποθετηρίου στην ευρύτερη ψηφιακή υποδομή του Πανεπιστημίου Αθηνών, με την εφαρμογή διεθνών προτύπων και προδιαγραφών διαλειτουργικότητας, επιφέρει ουσιαστικό μετασχηματισμό των καθιερωμένων ερευνητικών πρακτικών. Η εκπαιδευτική διάσταση αυτής της ψηφιακής μεταμόρφωσης αποτυπώνεται στην ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και εργαλείων που υποστηρίζουν τη διδασκαλία σε όλους τους κύκλους σπουδών, διευρύνοντας τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με το υλικό. Παράλληλα, η διεπιστημονική προσέγγιση δημιουργεί γέφυρες μεταξύ της μουσικολογίας και επιστημονικών πεδίων όπως η βιβλιοθηκονομία και η πληροφορική, διαμορφώνοντας ένα συμμετοχικό μοντέλο παραγωγής και διάχυσης της γνώσης μέσω πολιτικών ανοιχτής πρόσβασης. Η μακροπρόθεσμη διατήρηση αυτού του ψηφιακού υλικού διασφαλίζεται μέσω τεχνολογιών ανοιχτού κώδικα, επεκτάσιμου σχεδιασμού και συστηματικών πολιτικών ασφαλείας, εξασφαλίζοντας την ακεραιότητα και προσβασιμότητα του υλικού ανεξάρτητα από τις μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις.
Συντονισμός: Μυρτώ Οικονομίδου, Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής || Πρόεδρος Δ.Σ. Ελληνικού Παραρτήματος IAML.
Μετά τις ομιλίες θα ακολουθήσει συζήτηση.
Για την παρακολούθηση δεν απαιτούνται ειδικές γνώσεις. Για οποιαδήποτε διευκρίνιση γράψτε μας στο iaml.greece[at]gmail[dot]com.
Πατείστε εδώ για συνδεθείτε στην πλατφόρμα zoom την ημέρα της παρουσίασης
Το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής ιδρύθηκε το 2016 στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, της Φιλοσοφικής Σχολής, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΦΕΚ 441, 24/2/2016). Αποτελεί το μοναδικό Πανεπιστημιακό Εργαστήριο στην πρωτεύουσα με στόχο την υποστήριξη της Έντεχνης Ελληνικής Μουσικής. Μεταξύ των στόχων του περιλαμβάνεται η εξυπηρέτηση των επιστημονικών, ερευνητικών, διδακτικών, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών αναγκών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Επιδιώκεται η κάλυψη των διδακτικών και ερευνητικών αναγκών τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο σε ζητήµατα που αφορούν την επεξεργασία και εφαρµογή της ιστορικής και συστηµατικής μουσικολογικής μεθόδου, την παραγωγή μουσικολογικής γνώσης πάνω στο αντικείµενο της Ελληνικής Έντεχνης Μουσικής, τη διδασκαλία του διεπιστηµονικού θεωρητικού αντικειµένου του Εργαστηρίου και την περαιτέρω διασύνδεση του µε τη μουσική πρακτική. Τέλος, σημαντική παράμετρο της λειτουργίας του Εργαστηρίου, αποτελεί η ανάπτυξη συνεργασιών με άλλα ιδρύματα και φορείς, συμβάλλοντας έτσι στη διάχυση της γνώσης και στη δικτύωση της ακαδημαϊκής κοινότητας με τον ευρύτερο χώρο μελέτης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς.